
 

SAZAS loses lawsuit: Dnevnik's reporting was correct 

The Court of Appeal also refused to grant SAZAS's € 50,000 damages claim against Dnevnik for 

articles in which the journalist revealed Sazas' controversial transfers abroad. 

 

JUSTICE 

Peter Lovšin 

17 February 2020  

 

SAZAS filed a € 50,000 claim in court, but failed to convince either the first instance court or the 

higher court. (Photo: Matej Povše) 

The Ljubljana High Court has upheld the first instance court's ruling that Dnevnik journalist Anja 

Hreščak's reporting on SAZAS's controversial activities was correct and based on information. 

"The Court of Appeal upholds the reasoning of the Court of First Instance that the articles in 

question did not focus on defaming, disparaging or discrediting the applicant or misleading 

readers about its 'criminal' activities, as it puts it, but rather on objective reporting about its 

business," the senior judges in Ljubljana wrote in their ruling. 

Silence doesn't pay 

A Dnevnik journalist has written in several articles about SAZAS's money transfers to 

Switzerland. These were funds that SAZAS collected from cable retransmission and transferred 

to AGICOA in Switzerland.  

Anja Hreščak reported that an unusually small part of these funds was returned to Slovenia or 

to Slovenian beneficiaries through the Swiss organisation, which redistributes the funds to 

beneficiaries all over the world. The journalist explained that SAZAS and AGICOA did not have 

the proper legal basis for the money transfers to Switzerland, but SAZAS claimed that there was 

nothing wrong with the transfers. SAZAS brought a claim in court for €50,000, but failed to 



 

convince either the first instance court or the higher court. In the end, SAZAS will have to 

reimburse Dnevnik for slightly more costs than the first instance court (an additional €2,269 on 

top of the €4,502 already awarded). 

There was no doubt in the court's mind that Dnevnik's reporting was in the public interest, but 

what is also important is the court's view that it is clear that silence on journalists' questions 

cannot prevent reporting. SAZAS did not respond to the journalist's questions, but 

subsequently asked the editorial staff to publish corrections to the articles.  

"In this context, the High Court considers it essential that the defendant (Dnevnik) gave the 

plaintiff (SAZAS) the opportunity to respond before the publication of the first article: it 

informed her of the allegations and asked her specific questions, to which, according to the 

findings of the Court of First Instance, she did not reply for several days," the three-judge 

chamber of senior judges wrote. "Since the applicant did not respond of its own volition to the 

defendant's invitation to present its side of the story and did not avail itself of the opportunity to 

make its version of events known to the public at the same time, the defendant cannot 

successfully be accused of illegality in its conduct." 

Article critical but not offensive 

The Court also addressed the question of whether the articles might have been defamatory 

towards SAZAS, but the senior judges also agreed that this was not the case.  

"It is settled case-law that defamation is an act by which the perpetrator unjustifiably denies 

respect to someone, takes away his reputation, or by which he sows hatred, contempt, strife or 

ridicule against someone. None of this applies to the present case," the judges said.  

That the writing was critical and may to some extent have been embarrassing for the applicant, 

the Court of Appeal has no doubt. But it is within the limit of that which it must endure as a 

relatively public figure." 

The Court: There was no defamation of Sazas 

The Ljubljana High Court upheld the reasons of the Court of First Instance that the articles in 

question "were not aimed at defaming, disparaging or discrediting the applicant or misleading 

readers about its 'criminal' activities, as it puts it, but rather at objective reporting on its 

business". 

 

Original text in Slovenian at:  

https://www.dnevnik.si/1042922611 

 


