DNEVNIK

SAZAS: Millions were siphoned off while the regulator was asleep

For a decade, SAZAS has been transferring millions of Euros that should have gone to
Slovenian directors and producers to a private company in Switzerland without any legal
authority. The authors have constantly warned the supervisory authority, the Intellectual
Property Office, but it has ignored them. Was the Office guilty of a dereliction of its duty?

Anja Hrescak

16 November 2016

.‘r".'_" . ‘-" g
— zwﬁ

Sazas, led by Matjaz Zupan, transferred the bulk of the money, which did not reach the authors - according to

unofficial estimates, 20 million euros - to Switzerland.

"We have been informally informed that SAZAS has been temporarily collecting part of the
audiovisual copyright contributions, and we are therefore asking for a report and accounts,"
the Collecting Society of Authors of Audiovisual Works of Slovenia (AIPA) wrote to SAZAS in
2003.

SAZAS did not respond.
In 2005, the association wrote to SAZAS again:

"Please explain how much money has been collected from 2001 to now, how it has been
distributed and to whom. /.../ Not a single domestic author has received any compensation

for cable retransmission in recent years."

This letter was sent to SAZAS by registered mail with return receipt, and again ignored by
SAZAS.

Numerous letters in Dnevnik's possession prove that for a decade and a half authors have

been pointing out that SAZAS has failed to distribute money from cable retransmission.



DNEVNIK

Kaj je kabelska
retransmisija
k

AT T

~ : avdiovizualna dela

filmi, serije, videospoti,

nanizanke, dokumentarni filmi |
v v

radio
glashena dela

iy avtorji soavtorji

glasbenih regiserji, scenaristi,
- prispevkov* filmski glasbeniki,
v 3 direktorji fotografije ...
lastna produkeija, . ‘__i'.fasiw u_,l’.‘.'rfw. ki je nastala pred
filreom dangl. soundirack).

neposredni prenos ..

Cable TV operators, of which there are more than 50 in Slovenia, have to pay a
fee (cable retransmission fee) to a collecting society for the films,
documentaries, series, etc. they broadcast. Until 2010, the fee was collected by
SAZAS, after which it lost its licence, and since then the compensation has been
collected by the AIPA Institute.

These organisations ensure - or are supposed to ensure - that part of the

revenue generated by the film is returned to the authors.
Any cable operator that screens films and thus generates revenue has to share part of the
revenue with the (co-)authors (they have to pay a cable retransmission fee).

Until 2010, this money was collected by SAZAS on behalf of the authors, but for the last six
years it has been collected by the AIPA Institute. The money collected should be paid to the
directors, producers and screenwriters. But almost no one (apart from four individuals)
received a single cent from SAZAS between 2001 and 2010.

"During those years, we didn't even know that SAZAS was collecting anything on our behalf,
let alone that we should get it," says Miha Cernec, President of the Slovenian Producers'

Association.

SAZAS pocketed € 3 million as "operating costs"

But the bulk of the money collected, which did not reach the authors, did not stay with
SAZAS. It was transferred, among others, to AGICOA in Switzerland.

AGICOA is a private interest association representing itself as the representative of the rights
of authors of audiovisual works, but it is not licensed for collective activities either in
Switzerland or in Slovenia and is not under state control. It has branches in several European
countries, but has never produced any evidence of its representation in any of these

countries, even when requested by the courts.

Why and on what basis did SAZAS transfer money to AGICOA that belongs to Slovenian

authors and should have been distributed in Slovenia?



DNEVNIK

We did not receive any answers from SAZAS within five days, but on their website they
wrote that they had distributed € 31.6 million over ten years to "eligible rights holders from
Slovenia and the world", but they did not say to whom specifically, in addition to AGICOA, to
broadcasting programmes and to the authors of musical works. The money, they claim, was
distributed "in accordance with the agreed relations with the contractual partners”, but,
interestingly, in the same breath they stress that they are not authorised to distribute
royalties to the final beneficiaries (authors, rights holders) - although this is not the case.

Meanwhile, they have deducted 10% for operating costs, i.e. € 3.1 million.

Jurij Zurej, former Director of the Intellectual Property Office (URSIL), which is the only body
responsible for monitoring the legitimacy and legality of the activities of collecting societies,
also questioned the transfers to Switzerland a few years ago. He accused SAZAS of

transferring money to Switzerland without any legal basis.

What is the legal basis?

SAZAS has been transferring money to AGICOA on the basis of a so-called memorandum on
the regulation of copyright and related rights for television and radio programmes
retransmitted on cable systems, the URSIL says, although there is no article in the Copyright
and Related Rights Act which is the basis for this memorandum. According to our
information, AGICOA has never provided SAZAS with proof that it represents certain authors,

nor has it provided it to the AIPA in the six years since.

While SAZAS has not responded to press inquiries, the Economic Interest Association of
Slovenian Independent Audio and Video Producers (SNAVP) has. "AGICOA is a competent
partner for most of the world's biggest, European and Slovenian producers. The proof that it
meets international standards is that all the world's biggest studios entrust their repertoire
for cable retransmission rights to their management," wrote SNAVP Vice President Andrej
Kregar. He claimed that all their members, on the advice of SAZAS, had temporarily - until
the creation of AIPA - declared their repertoire to AGICOA a few years ago. According to our
information, they are the only ones; SNAVP has fewer than ten members (this information is

not public), one of whom is Tomaz Grubar - also Vice-Chairman of the Board of SAZAS.

What has the regulator been doing in the meantime?

Zurej was the only one who, as director of URSIL, tried to exercise oversight over the legality
of SAZAS's operations and demanded explanations from it about these transfers. But before

he received them he was wrongfully dismissed from URSIL (the case is pending in court).
Today, he does not wish to comment further on the matter.

This year, AIPA again reminded URSIL of the allegedly controversial transfers.



DNEVNIK

"We are still awaiting clarifications from either SAZAS or URSIL on the basis of which acts
multi-million transfers were made to the said private association from 1999 to 2010," they

wrote.

AIPA is the first collecting society to distribute the money since it was authorised in 2010.
After they obtained their permanent licence, AIPA wrote several letters to SAZAS asking
them to also transfer unpaid royalties and to provide financial and audit reports, but SAZAS -

again - did not respond.

And the supervisory authority, URSIL, whose acting director is Vojko Toman, has not

responded to the warnings either.

"UIL is in possession of the data published by SAZAS in its annual reports, which includes

cable retransmission revenues," URSIL wrote back.

It did not reply to questions about whether SAZAS had been asked for further clarifications
or taken any action. We have asked the Ministry of Economy whether this may be a

dereliction of duty, and their reply is expected today.

Original text in Slovenian at:

https://www.dnevnik.si/1042754712/slovenija/sazas-milijoni-so-odtekali-
nadzornik-pa-je-spal




