EditorsAbout the SiteComes vs. MicrosoftUsing This Web SiteSite ArchivesCredibility IndexOOXMLOpenDocumentPatentsNovellNews DigestSite NewsRSS

01.13.11

Gates Foundation Owns the Press Which Shapes the Image of the Gates Foundation

Posted in Bill Gates, Deception, Marketing at 6:29 am by Dr. Roy Schestowitz

Seeding fake consensus using an echo chamber tactic

Ray tracing

Summary: One by one the Gates Foundation buys a particular segment of media outlets from all across the world, ensuring that they mirror the stories told by Gates Foundation PR

INCREASINGLY we find more famous people who are disturbed by the hijack of the media by the Gates Foundation. It is not as benign as this media would have the average person believe and not every ‘business celebrity’ does this, either (Donald Trump arguably does the opposite).

This is our final part in a series which earlier this month included seven posts, namely:

  1. Education Scandal Leaves Melinda Gates Out of the Washington Post
  2. The New York Times Advertises the Gates Foundation
  3. Bill Gates Pays Millions to AllAfrica (“Largest Electronic Distributor of African News and Information Worldwide”) to Push His Agenda
  4. Gates Foundation Pays More Blogs Like GOOD, Blog4GlobalHealth, and Crosscut to Promote Its Agenda
  5. Gates Foundation Pays the Lancet Journal — Now Distorts Academic Literature Too
  6. Bill Gates Pays National Television (This Time PBS) for Self-Serving Propaganda
  7. Blue State Digital (Now Part of WPP) Hired to Advertise and Carry Water for the Gates Foundation

It is easy to see what is happening here. Even philanthropy.com, which has spent a lot of its space/time glamourising Bill Gates (only to receive antagonism in the comments for one-sidedness), eventually published: “Why Is the Gates Foundation Giving So Much Money to Journalists?”

A $1.5-million grant from the Bill & Melinda Gates Foundation to ABC News has led some observers to wonder why the philanthropy is helping a for-profit news organization.

The grant is also raising further questions about the Seattle foundation’s growing involvement in journalism.

The financial commitment from Gates, announced last week, is helping ABC News conduct a yearlong report on global health, a primary focus of the foundation’s work. The news outlet is putting up $4.5-million.

But Marc Cooper, a journalist and faculty member at the University of Southern California’s Annenberg School for Communications and Journalism, says it’s “grotesque” that ABC News—which is owned by Disney and reportedly pays anchor Diane Sawyer a salary of at least $12-million—is taking money from Gates.

He also questions why the Gates foundation is giving that money to ABC News, rather than directly to the health projects that ABC will be discussing in its reporting.

As Mr. Cooper then notes, this criticism “doesn’t even address the possible issue of conflict of interest.” He asks: Will the ABC News coverage look into possible corruption or inefficiencies in Gates-backed projects?

Another mysteriously-named Web site, nonprofitquarterly.org, posted “What Do Donors Want?”

“What do donors want?” seemed to be the question behind a series of grants that the Bill and Melinda Gates Foundation recently awarded to two private consulting firms to encourage more philanthropy, particularly among high-net-worth individuals.

It’s about the “pledge”, which is a gimmick that helps billionaires avoid tax and bad PR (amongst other benefits). We explained this earlier today, in relation to Buffett as well. Powerful men (usually men and their wives) increasing adopt the same strategy and those whom they fund to conduct research have implicit pressure on them to please the finding sources. It is a real problem in general, also when companies fund research associates and Ph.D. students.

The Columbia Journalism Review recently weighed in on the Gates Foundation and a critic explained how control of the press enables Gates to “toy with African farmers or Indian sex workers” (we covered this today in this and that post, respectively). The article was summarised in here:

It has been two weeks since the Columbia Journalism Review (their motto: Strong Press, Strong Democracy) published two articles on the Gates Foundation grants to mainstream mass media. Robert Fortner covers the issues very well. Some journalists come out looking more than a bit sleazy.

The Foundation is messing with the wrong people. You can toy with African farmers or Indian sex workers or even vaccine scientists who don’t have much of a voice. But some mass media people will raise their voices loud and clear.

The Columbia Journalism Review has complained that Gates is paying TV channels to serve his global agenda:

Editor’s Note: This article was originally published on the author’s personal blog in July. With a few updates, we are running it as the first in a two part series exploring the implications of the Bill and Melinda Gates Foundation’s increasingly large and complex web of media partnerships. This part deals with a partnership between the PBS NewsHour and the Gates Foundation formed in 2008. Part two, running tomorrow, will examine a partnership with the Guardian, a British newspaper, announced in September, and one with ABC News announced on Wednesday.

How did PBS NewsHour correspondent Ray Suarez catch the global health bug? Simple, he said in a recent talk answering that exact question. Suarez explained: “The executive producer of the NewsHour, Linda Winslow, came into my office and asked me if I was interested in covering global health for the program and I said ‘yes.’ ”

But the actual reason is, following that conversation, Suarez wrote a proposal for the Bill & Melinda Gates Foundation resulting in $3.6 million of funding for NewsHour programming on global health. The Gates Foundation also sponsored the event at which Suarez was speaking. The moderator came from the foundation too, posing questions and selecting others from the audience, the funder interviewing a journalist whose global health education it had financed.

Suarez has heard gripes about Gates Foundation funding before. He defended the arrangement as giving an under-reported subject increased coverage while preserving “complete editorial independence.” Continued Suarez: “The foundation doesn’t hold the purse strings, encouraging some stories and discouraging others. And we don’t get approval before we embark on projects.”

[...]

In October 2008, the same time it awarded the NewsHour funding, the Gates Foundation granted the Kaiser Family Foundation (KFF) $2 million with a remit to “inform policy making and program development and implementation” for U.S. global health policy. The Kaiser Family Foundation doesn’t specify precisely how it uses these funds and publishes no annual reports on its website. Concerning its spending and governance, the KFF website only alludes to the possibility of such funding:

With an endowment of over half a billion dollars, Kaiser has an operating budget of over $40 million per year. The Foundation operates almost exclusively with its own resources, though we do occasionally receive funds from grant-making foundations, primarily to expand our global programs.

Around the same time, the same site (Columbia Journalism Review) explained why “Gates Foundation partnerships with the Guardian and ABC News further complicate global health coverage” (that’s the headline).

This is the second in a two-part series about the implications of the Bill and Melinda Gates Foundation’s increasingly large and complex web of media partnerships. The first part, published on the author’s personal blog in July and cross-posted with updates to CJR yesterday, described a two-year-old partnership with PBS NewsHour. This installment examines more recent agreements with the Guardian and ABC News.

The independence of the Guardian’s global health journalism has a new guarantor: the Bill & Melinda Gates Foundation. The Manchester, U.K.-based paper recently announced a global development section co-sponsored by the foundation. Such non-profit funding deals are not unusual in the media today and, like many others, the partnership agreement states that the Guardian has editorial independence.

The Gates Foundation is not just any foundation, however. It is the largest charitable foundation in the world, and its influence in the media is growing so vast there is reason to worry about the media’s ability to do its job. With Gates’s support, the Guardian aims “to hold governments, institutions and NGOs accountable for the implementation of the United Nations millennium development goals,” according to its press release. The site unveiling came in the run up to a September U.N. meeting to assess progress on the goals, which are supposed to be met by 2015.

[...]

Take the journal The Lancet, which, in May 2009, published an editorial, which asserted that “the Gates Foundation has received little external scrutiny.” The same issue featured two papers that found fault with various aspects of the foundation. The Lancet sought a reply from Gates Foundation but met only a stony silence: “The Lancet was sorry that the Foundation declined our invitation to respond,” concluded the editorial. “Now is an inflection point in the Foundation’s history, a moment when change is necessary.”

One year later, it is The Lancet which seems to have changed. In May, The Lancet assisted in installing the Gates-funded Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME) as de facto arbiter of progress on the United Nations Millennium Development Goals (MDGs), knocking UNICEF from its official perch.

The Lancet co-sponsored a symposium in May with IHME on maternal and child health at the Kaiser Family Foundation. The day before the event, The Lancet published an IHME study measuring progress on the child mortality MDG. The study quickly leapt to New York Times headlines. Last week, the UN groups published their figures immediately ahead of the MDG meeting. The New York Times turned a deaf ear. They’d heard it already. As the Guardian reported: “[T]he timing of this report is a no-brainer. But, interestingly, the numbers are not new. The Institute of Health Metrics in Seattle got there first.”

The IHME symposium also drew a lot of criticism, however, when it invited potential detractors to a discussion of child and maternal mortality and then sprung on them a new, extremely complicated paper (with a 219-page web appendix) and offered them a chance to comment the next day. According to symposium panelist Ed Bos of the World Bank:

The symposium and the Lancet article [on child mortality] by Rajaratnam were of course planned to happen around the same time, and while I knew that this was coming, the article was not shared, even when requested, until the evening before. Instead of the full article, I received a one-page summary of the findings, on which I based my comments.

Here is another last perspective which says that “The Gates Foundation people in charge of the conspiracy to take over the media deny that it is happening” (usually they just avoid the subject, so denials become unnecessary).

There is no conspiracy. Just poorly thought-out programming on the part of the Gates Foundation.

Here is a very illuminating interview of Gates media people by Tom Paulson, a Seattle mass media insider who is transparent and courageous. He asks the difficult questions, but the media people, predictably, duck most of them. Too bad. This would be a good chance for them to show that they have considered the difficult issues instead of only spinning them.

Interesting to see that Kate James thinks that British newspapers write about development because they have a colonial past. Why then did the Gates Foundation fund one of the UKs most important papers, the Guardian? Did the Guardian need money despite the British colonial past?

The Gates Foundation loves metrics. How do they measure editorial independence? Or do they just deny that it can be an issue?

Control of the press facilitates mind control. So again we feel compelled to share the video below. The Columbia Journalism Review‘s motto is: “Strong Press, Strong Democracy”. By “strong” they don’t mean bribed/commissioned; independence is required.

Share this post: These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • del.icio.us
  • Reddit
  • co.mments
  • DZone
  • email
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • NewsVine
  • Print
  • Technorati
  • TwitThis
  • Facebook

If you liked this post, consider subscribing to the RSS feed or join us now at the IRC channels.

Pages that cross-reference this one

What Else is New


  1. EPO's Board 28 Notes Battistelli's “Three Current Investigations/Disciplinary Proceedings Involving SUEPO Members in The Hague."

    The attack on SUEPO (EPO staff representatives) at The Hague appears to have been silently expanded to a third person, showing an obvious increase in Battistelli's attacks on truth-tellers



  2. Links 28/9/2016: Alpine Linux 3.4.4, Endless OS 3.0

    Links for the day



  3. Cementing Autocracy: The European Patent Office Against Democracy, Against Media, and Against the Rule of Law

    The European Patent Office (EPO) actively undermines democracy in Europe, it undermines the freedom of the press (by paying it for puff pieces), and it undermines the rule of law by giving one single tyrant total power in Eponia and immunity from outside Eponia (even when he breaks his own rules)



  4. Links 28/9/2016: New Red Hat Offices, Fedora 25 'Frozen'

    Links for the day



  5. Team Battistelli Intensifies the Attack on the Boards of Appeal Again

    The lawless state of the EPO, where the rule of law is basically reducible to Battistelli's ego and insecurities, is again demonstrated with an escalation and perhaps another fake 'trial' in the making (after guilt repeatedly fails to be established)



  6. After the EPO Paid the Financial Times to Produce Propaganda the Newspaper Continues to Produce UPC Puff Pieces, Just Ahead of EU Council Meeting

    How the media, including the Financial Times, has been used (and even paid!) by the EPO in exchange for self-serving (to the EPO) messages and articles



  7. Beware the Patent Law Firms Insinuating That Software Patents Are Back Because of McRO

    By repeatedly claiming (and then generalising) that CAFC accepted a software patent the patent microcosm (meta-industry) hopes to convince us that we should continue to pursue software patents in the US, i.e. pay them a lot more money for something of little/no value



  8. The US Supreme Court Might Soon Tighten Patent Scope in the United States Even Further, the USPTO Produces Patent Maximalism Propaganda

    A struggle brewing between the patent 'industry' (profiting from irrational saturation) and the highest US court, as well as the Government Accountability Office (GAO)



  9. Patent Trolling a Growing Problem in East Asia (Software Patents Also), Whereas in the US the Problem Goes Away Along With Software Patents

    A look at two contrasting stories, one in Asia where patent litigation and hype are on the rise (same in Europe due to the EPO) and another in the US where a lot of patents face growing uncertainty and a high invalidation rate



  10. The EPO's Continued Push for Software Patents, Marginalisation of Appeals (Reassessment), and Deviation From the EPC

    A roundup of new developments at the EPO, where things further exacerbate and patent quality continues its downward spiral



  11. The Battistelli Effect: “We Will be Gradually Forced to File Our Patent Applications Outside the EPO in the Interests of Our Clients”

    While the EPO dusts off old files and grants in haste without quality control (won't be sustainable for more than a couple more years) the applicants are moving away as trust in the EPO erodes rapidly and profoundly



  12. Links 27/9/2016: Lenovo Layoffs, OPNFV Third Software Release

    Links for the day



  13. The Moral Depravity of the European Patent Office Under Battistelli

    The European Patent Office (EPO) comes under heavy criticism from its very own employees, who also seem to recognise that lobbying for the UPC is a very bad idea which discredits the European Patent Organisation



  14. Links 26/9/2016: Linux 4.8 RC8, SuperTux 0.5

    Links for the day



  15. What Insiders Are Saying About the Sad State of the European Patent Office (EPO)

    Anonymous claims made by people who are intimately familiar with the European Patent Office (from the inside) shed light on how bad things have become



  16. The EPO Does Not Want Skilled (and 'Expensive') Staff, Layoffs a Growing Concern

    A somewhat pessimistic look (albeit increasingly realistic look) at the European Patent Office, where unions are under fire for raising legitimate concerns about the direction taken by the management since a largely French team was put in charge



  17. Patents Roundup: Accenture Software Patents, Patent Troll Against Apple, Willful Infringements, and Apple Against a Software Patent

    A quick look at various new articles of interest (about software patents) and what can be deduced from them, especially now that software patents are the primary barrier to Free/Libre Open Source software adoption



  18. Software Patents Propped Up by Patent Law Firms That Are Lying, Further Assisted by Rogue Elements Like David Kappos and Randall Rader (Revolving Doors)

    The sheer dishonesty of the patent microcosm (seeking to bring back software patents by misleading the public) and those who are helping this microcosm change the system from the inside, owing to intimate connections from their dubious days inside government



  19. Links 25/9/2016: Linux 4.7.5, 4.4.22; LXQt 0.11

    Links for the day



  20. Patent Quality and Patent Scope the Unspeakable Taboo at the EPO, as Both Are Guillotined by Benoît Battistelli for the Sake of Money

    The gradual destruction of the European Patent Office (EPO), which was once unanimously regarded as the world's best, by a neo-liberal autocrat from France, Benoît Battistelli



  21. Bristows LLP's Hatred/Disdain of UK/EU Democracy Demonstrated; Says “Not Only Will the Pressure for UK Ratification of the UPC Agreement Continue, But a Decision is Wanted Within Weeks.”

    Without even consulting the British public or the European public (both of whom would be severely harmed by the UPC), the flag bearers of the UPC continue to bamboozle and then pressure politicians, public servants and nontechnical representatives



  22. Released Late on a Friday, EPO Social 'Study' (Battistelli-Commissioned Propaganda) Attempts to Blame Staff for Everything

    The longstanding propaganda campaign (framing staff as happy or framing unhappy staff as a disgruntled minority) is out and the timing of the release is suspicious to say the least



  23. Links 23/9/2016: Latest Microsoft and Lenovo Spin (Now in ‘Damage Control’ Mode)

    Links for the day



  24. White Male-Dominated EPO Management Sinks to New Lows, Again

    Benoît Battistelli continues to make the EPO look like Europe's biggest laughing stock by attempting to tackle issues with corny photo ops rather than real change (like SUEPO recognition, diverse hiring, improved patent quality, and cessation of sheer abuses)



  25. Journalism 102: Do Not Become Like 'Managing IP' or IAM 'Magazine' (the Megaphones of the EPO’s Management)

    Another look at convergence between media and the EPO, which is spending virtually millions of Euros literally buying the media and ensuring that the EPO's abuses are scarcely covered (if ever mentioned at all)



  26. Journalism 101: Do Not Believe Anything That Benoît Battistelli and the EPO's Management Say (Also Don't Fall for the UPC Hype)

    A survey/review (or an overview) of recent articles about the EPO and why they're wrong (mostly because they parrot the official lies from Battistelli's department)



  27. Patent Law Firms, David Kappos, and IAM 'Magazine' Still Shelter Software Patents by Cherry-Picking and Lobbying

    Amid the gradual collapse of software patents in the United States there are disingenuous efforts to bring them back or maintain a perception that these patents are still potent



  28. Microsoft-Connected Patent Trolls Going Places and Suing Microsoft Rivals, Microsoft Wants More 'Linux Patent Tax'

    Microsoft-connected patent trolls like Larry Horn's MobileMedia are still attacking Microsoft rivals and Microsoft wants more money from Korea, after it attacked Linux with software patents over there (notably Samsung and LG)



  29. Links 22/9/2016: Linux Professional Institute Redesign, Red Hat Upgraded

    Links for the day



  30. Links 22/9/2016: Red Hat's Latest Results, GNOME 3.22 Released

    Links for the day


CoPilotCo

RSS 64x64RSS Feed: subscribe to the RSS feed for regular updates

Home iconSite Wiki: You can improve this site by helping the extension of the site's content

Home iconSite Home: Background about the site and some key features in the front page

Chat iconIRC Channel: Come and chat with us in real time

CoPilotCo

Recent Posts