Bonum Certa Men Certa

German Translation of Ruling Against Željko Topić, the EPO's Vice-President

Judge Marijan Bertalanič Judge Marijan Bertalanič, photo from vecernji.hr



Summary: Claims about the EPO's Vice-President which the Court found not defamatory

Having just published an English translation of the decision against Željko Topić, a mere week after the ruling, here is the German translation that Topić's employees in Munich can easily read:



REPUBLIK KROATIEN GEMEINDE-/AMTSGERICHT FÜR STRAFRECHT ZAGREB Ilica - Selska, Ilica 207

Aktenzeichen: 7. K-26/11



PROTOKOLL der Urteilsverkündung vom 28. Januar 2015

Von Seiten des Gerichts haben teilgenommen: MARIJAN BERTALANIČ (Vorsitzender Richter des Richterrats)

(Mitglieder des Richterrats) Jasminka Popović (Protokollführerin)

Strafsache: Kläger: Privatkläger Željko Topić DIE ANGEKLAGTE: Vesna Stilin Aufgrund des Tatvorwurfs aus Artikel 200/2 und anderer [Anm. d. Übers.: Artikel des] Strafgesetze[s]

Es wird festgestellt, dass [Anm. d. Übers.: folgende Personen] teilgenommen haben: 1. Kläger: Privatkläger - niemand, Prozessbevollmächtigte RAin Tina ÄŒovo 2. Der Geschädigte: 3. Die Angeklagte: niemand - Prozessbevollmächtigter Verteidiger RA Zoran Zivotić 4. Zeuge: 5. Sachverständiger:

Es wird festgestellt, dass am heutigen, zur Urteilsverkündigung festgesetzten Gerichtstermin, weder der Privatkläger, noch die Angeklagte trotz ordnungsgemäßer Ladung erschienen sind.

Gemäß Artikel 356 Absatz 3 Strafprozessordnung wird dem Gerichtstermin zur Urteilsverkündung, trotz Abwesenheit der ordnungsgemäß Geladenen, des Privatklägers und der Angeklagten, stattgegeben.

Der Richter verkündet

IM NAMEN DER REPUBLIK KROATIEN DAS URTEIL



Die Angeklagte, STILIN VESNA, Tochter von Milan und Ružica, geb. Bekavac, geb. 21.4.1954 in Zagreb, aus Zagreb, Biokovske stube 4, Staatsbürgerin der Republik Kroatien, Diplom-Juristin, verheiratet, kinderlos, keine Vorstrafen,

WIRD gemäß Artikel 453 Punkt l Strafprozessgesetzbuch/08

FREIGESPROCHEN



von:

1. dass sie am 22. November 2010 in einem Schreiben an die Regierung der Republik Kroatien, z.H. der Ministerpräsidentin Jadranka Kosor, die das Schreiben zur Kenntnisnahme auch an das Parlament der Republik Kroatien (z.H. der Abgeordneten Bianka Matković) weitergeleitet hat, sowie an den Minister für Wirtschaft, Arbeit und Unternehmertum, an den Minister für Wissenschaft, Bildung und Sport, an den Minister für Verwaltungsangelegenheiten, an den Minister für auswärtige Angelegenheiten und europäische Integration, an den Minister für Kultur und an den Minister für Finanzen sowie Miljenko Pavlaković von HEP [Anm. d. Übers.: Hrvatska elektroprivreda, die Kroatischen Elektrizitätswerke], das Ziel verfolgt habe, durch die Verbreitung unwahrer Tatsachen über den Privatkläger dessen Ansehen und Ehre zu schädigen; in diesem Schreiben hat sie unter anderem aufgeführt:

- „Wegen Topićs Ignoranz der aufgeführten Problematik haben die Schriftsteller finanziellen Schaden erlitten, da sie bereits seit mindestens 2 Jahren Tantiemen für den Verleih ihrer Bücher in öffentlichen Büchereien hätten bekommen sollten.“

- „Topić Željko hat sich sein zweites Mandat als Leiter des Staatlichen Amtes für intellektuelles Eigentum [Anm. d. Übers.: kroat. DZIV] mit der Zahlung von etwa 500.000,00 Kuna erkauft, die er über einem Zeitraum von über 2 Jahren erbracht hat (zwischen Mai 2007, als der erwähnte Vertrag unterzeichnet wurde, bis Juli 2009, als Primorac aus dem Ministerium ausgeschieden ist). Dies erwähne ich unter anderem auch in der Verfassungsklage Nr. U-III 5023/08, die noch anhängig ist und mit der ich die Ernennung von Topić zum Amtsleiter anfechte... ... Ich habe für den Posten der Leiterin des Amtes [Anm. d. Übers. für intellektuelles Eigentum] kandidiert, nachdem der Genannte Ende 2007 ... meinen Arbeitsbereich heimlich abgeschafft hatte ...“

- „Topićs Vorgehensweise bezüglich des öffentlichen Verleihrechts, mit dem er den Schriftstellern finanziellen Schaden und mir eine schwerere Schädigung meines Rechts auf Arbeit zugefügt hat, erfüllt zugleich auch Aspekte des Strafrechts in Form von "Amts- und Befugnismissbrauch" sowie `skrupellose Tätigkeit bei einer Behörde`...“

- „dass er mit den finanziellen Mitteln des Staatlichen Amtes für intellektuelles Eigentum den Fuhrpark des Staatlichen Amtes für intellektuelles Eigentum in Form von 6 luxuriösen Fahrzeugen unterhalten hat, einschließlich der Kontrolle durch das Ministerium für Wissenschaft, Bildung und Sport, sowie sich neben einem Audi 6 auch einen luxuriösen Mercedes E-Klasse [Anm. d. Übers.: geleistet hat], was er zwischen den Archivregalen hütete, um die Verschwendung staatlicher Gelder zu vertuschen.“

- „Topić selbst hat dem Ministerium für Verwaltungsangelegenheiten jahrelang gefälschte Angaben über die Anzahl der Mitarbeiter meines Bereichs zugestellt (doppelt so viele, wie eigentlich dort beschäftigt waren), [Anm. d. Übers.: das Ministerium hat diese wiederum] an die Regierung der Republik Kroatien weitergeleitet.“

- „... aufgrund von Topićs Lügen und seiner Inkompetenz, die er durch Bestechung kompensiert hat sowie durch fehlende Kontrollinstanzen, führe ich dieses beschämend lange Verfahren...“

- „... dass ich jahrelang Überstunden geleistet habe, um den erwähnten Arbeitsbereich zu leiten, und dass ich niemals, im Gegensatz zu Topić und anderen, eine finanzielle Entschädigung dafür weder erhalten, noch gefordert habe."

- „Vom strafrechtlichen Gesichtspunkt aus fallen Topićs Handlungsweisen in diesem Fall unter den trafrechtlichen Bereich: skrupellose Tätigkeit bei einer Behörde, Amts- und Befugnismissbrauch, missbräuchliche Amtsausübung, Diskriminierung, Schädigung des Rechts auf Arbeit und anderer Arbeitsrechte sowie Bestechung...“

- „Dass die Kontrollinstanzen ihrer Pflicht zur Kontrolle über das Amt nicht nachgekommen sind, d.h. wenn sie einen strafrechtlichen Prozess gegen Topić eingeleitet hätten, wäre Topić bereits Anfang 2008 von seinem Amt enthoben worden. Die angekündigte Umstrukturierung der Regierung der Republik Kroatien würde auch einen Wechsel von Topić selbstverständlich mit sich bringen, da eine Verkündigung des Genannten in der Öffentlichkeit sicherlich der Republik Kroatien schaden würde.“

All dies hat der Ehre und dem Ansehen des Privatklägers geschadet, mit der aufgeführten andlungsweise hat sie Unwahres über den anderen verkündet, was dessen Ehre schaden könnte, da die Verleumdung einer größeren Anzahl von Personen zugänglich gemacht wurde,

2. dass sie am 22. November 2010 in einem Schreiben an die Regierung der Republik Kroatien, z.H. der Ministerpräsidentin Jadranka Kosor, die das Schreiben zur Kenntnisnahme auch an das Parlament der Republik Kroatien (der Abgeordneten Bianka Matković) weitergeleitet hat, sowie an den Minister für Wirtschaft, Arbeit und Unternehmertum, an den Minister für Wissenschaft, Bildung und Sport, an den Minister für Verwaltungsangelegenheiten, an den Minister für auswärtige Angelegenheiten und europäische Integration, an den Minister für Kultur und an den Minister für Finanzen sowie Miljenko Pavlaković von HEP, das Ziel verfolgt hat, den Privatkläger zu schmähen und zu beleidigen, indem sie in ihrem Schreiben unter anderem aufgeführt hat:

- „Beim letzten Gespräch mit Topić (April 2008) antwortete er mir auf meine Frage, was mit dem öffentlichen Verleihrecht (aufgrund meiner Entlassung) nun geschehen solle, dass dies meine persönliche Angelegenheit sei. Dies kann jedoch nicht meine persönliche Angelegenheit sein und solch eine Reaktion ist vollkommen inkompetent, was aufgrund der Tatsache nicht verwundert, dass der Genannte seine gesamte Ausbildung in einem anderen Staat genossen hat (Wirtschaftswissenschaftler aus Bosnien) und keine staatliche Fachprüfung in Kroatien abgelegt hat. ", damit hat sie den Privatkläger beleidigt,"

durch die beschriebene Handlungsweise wurde der andere beleidigt, und die Beleidigung wurde einer größeren Anzahl von Personen zugänglich gemacht,

mit ihrer unter Punkt 1 aufgeführten Handlungsweise hat sie eine Straftat gegen die Ehre und das Ansehen - aufgrund von Verleumdung - begangen, gemäß Artikel 200, Absatz 2, Strafgesetzbuch/97; mit ihrer unter Punkt 2 aufgeführten Handlungweise hat sie hingegen eine Straftat gegen die Ehre und das Ansehen - aufgrund von Beleidigung - begangen, gemäß Artikel 199, Absatz 2, Strafgesetzbuch/97, unter Anwendung von Artikel 60, Absatz 1, Strafgesetzbuch/97.

Gemäß Artikel 149, Absatz 3, Strafprozessordnung/08 werden die Kosten des Strafverfahrens aus Artikel 145, Absatz 2, Punkt 1-6 Strafprozessordnung/08 dem Privatkläger auferlegt, ebenso die der Angeklagten entstandenen Kosten und die Kosten sowie das Honorar für deren Verteidiger.

Das Urteil wurde öffentlich verkündet und mündlich kurz erläutert, die Parteien wurden über ihr Recht auf Berufung und Wiederklage belehrt.

Fertiggestellt um 10.50 Uhr

Richter: [Anm. d. Übers.: keine Eintragung]

Protokollführerin: [Anm. d. Übers.: keine Eintragung]



There is also a PDF with formatting [PDF].

Thanks to our Techrights contributors who translated the original text.

Recent Techrights' Posts

European Patent Office (EPO) Series: Legal Concerns and Suspicions of Irregularities
complaints submitted to OLAF
GAFAM and IBM Dying in Massive Debt, Hence the Mass Layoffs (Increasingly Silent Layoffs That the Media Fails to Mention)
the integrity of this economy is only as good as its leaders or those who govern the market
SLAPP Censorship - Part 134 Out of 200: What "Majority Rules" Tell Us About the Litigant
we press on with this series
Overshoot Day Sites That Contribute to the Problem
Some of these are not even accessible (at all) without JavaScript
As Expected, Facebook Collapses, Microsoft Hides Massive Debt
GAFAM is a giant mountain of debt
Staff of EPO Cautions Against Unlawful Weaponisation of PIPs Against Industrial Actions That Protest Corruption
PIP-like sanctions against anybody who does not toe the line of Cocaine King?
IBM, Running Out of Things It Can Sell, is Selling Software Patents
IBM is not just pathetic; it's actively harmful because it lobbies for software patents and spreads software patents around
The 'Church' of Moglen/Stallman
'reunion' with Eben Moglen
 
Today The Register MS Published "AI" Spam and Fake Article by "Senior Technical Marketing Engineer"
unethical practices
Cult inquiry parliament leak fallout
Reprinted with permission from Daniel Pocock
Techrights Will Always Protect Sources
Our #1 priority is sources
The Era of Silence
So stay silent, remain hidden
TheLayoff.com Deletes Comment That Called IBM's Previous CEO, Ginni Rometty, "Gin 'n Tonic"
It is hard to believe the comment was deleted for being a duplicate (in another thread)
The Mainstream Media Continues to Overlook or Intentionally Ignore Hundreds of Billions in Hidden/Secret Microsoft Debt
the issue is that Microsoft's crisis is a lot greater and broader than this
Microsoft May Have Gotten Rid of 8% of Its Workforce This Month
It's hard to know what's really going on because there's no transparency due to NDAs
Links 30/07/2026: "Age of Irrationality", Google Losing Money, and "House of Ellison is on the Brink"
Links for the day
Gemini Links 30/07/2026: Homeworlds Notes and Manuscript Submitted
Links for the day
Over at Tux Machines...
GNU/Linux news for the past day
IRC Proceedings: Wednesday, July 29, 2026
IRC logs for Wednesday, July 29, 2026
At The Register MS "PARTNER CONTENT" Means Company Writing Fake Articles About Itself and Its Own Products
At The Register MS, content-farming has become a thing
Gemini Links 29/07/2026: Star Trek, Retirement, and ODEs in GNU Octave
Links for the day
Links 29/07/2026: "BuzzFeed Lays Off 33 Percent of Remaining Staff" (Trying LLM Slop Some More), Scam Altman Mocked by the Media
Links for the day
GNOME Curated and Censored by IBM (Under the Guise of "Code of Conduct")
Felipe Borges (IBM) has just posted a follow-up
Digital Mass Surveillance as a Hallmark of Failed Societies
"small leap forward in tech ethics"
I Found a Typo, Don't Vote!
Social control media isn't good at adding any meaningful signal
Jeremy Sands Explained the Harms of Codes of Conduct
next week the 500th show milestone [is reached]
Tonight's Earnings Report From Microsoft and Facebook ('Meta') Will be Faked Because They Hide Almost a Trillion Dollars in Debt
The US economic system is only as honest as the people who govern it
The Vacuum Syndrome
Parables help
The Only Old People Who Can Survive IBM Are the CEO and His Circle of Enablers
very similar to what's happening at the EPO
Microsoft Layoffs Aren't Done Ahead of the Need to Tell Shareholders About "Efficiency" (Tonight)
Microsoft layoffs won't be "Done" until what's left of Microsoft is "None"
Microsoft Lacks Growth. Ahead of 'Results' The UK's Competition and Markets Authority (CMA) Finds Merit in Allegations Slop is Microsoft's Excuse for Price Hikes (Piggybacking Vendor Lock-in).
At this stage it's not hard to see why many nations gravitate away from Microsoft
Parliament leaks confidential cult inquiry witness contact list (COFG Victoria)
Reprinted with permission from Daniel Pocock
Troll-Feeding is Time-Wasting
in social control media
WordPress is Technical Debt
There are a number of technical tasks underway and maybe some testing (this coming weekend or later)
Will Red Hat Still Exist in 2027 or Just Become a "Brand" at IBM?
Whistleblowers told us IBM was laying off about 500 Red Hat engineers earlier this year
Call for IBM Whistleblowers
If you work for IBM and have something material (like balance sheets) to prove financial misconduct, please try to 'touch base' and establish a secure communication channel we can both use
EPO Series on EU and Pan-European Corruption, Vote-Rigging, Extending Beyond the EPO Itself
By Saturday it will be August already, so we'll start preparing for Rianne's birthday
SLAPP Censorship - Part 133 Out of 200: Lies by Omission
As usual, the other side wants people to ignore how much they lost
European Patent Office (EPO) Series: Streamlining the Decision-Making Process
Negrão was one of 17 applicants for the position but he somehow managed to end up as the sole candidate on the shortlist prepared by the Management Board in June 2020
Links 29/07/2026: "Hugging Face Has a Deepfake Nudes Problem" and "$1.5B Anthropic Copyright Infringement Ruling" (Plagiarism is Not "Training")
Links for the day
Comments on Today's Judgment
It hopefully helps clarify what actually happened
Microsoft Has Fallen to #3 in Singapore
There are many technically talented people in Singapore or overseas workers who lodge in Singapore
Thank You, Andy
Burnham and "Tech Rights"
Solicitors Regulation Authority (SRA) Inaction and Incompetence - Part II - 77 Messages Sent, Did Not Even Investigate or Examine Any of the Actual Evidence (British Taxpayers' Money Wasted)
SRA has become known (even notorious) for inaction
Inevitable Politics
In technology, provided the work you do has growing impact (we served almost 2 million requests yesterday), things will inevitably become more political - whether you like it or not does not matter
Not Only "Loonies Take on Farage"
pretending that the opposition to the right wing is "Loonies"
Brigading Against Women - Part I - Bypassing the Legal System by Threatening Companies in Another Continent
In the next part we'll begin to connect Lozza's online activities (and court activities) to those of Garrett
IBM is Trying to Turn Debt (Borrowed Money) Into Fake Growth and It'll Worsen Matters
they put in their balance sheets a fake "growth" in something that does not even exist
Microsoft Relies on Misleading Narrative of Studios Going 'Independent'; in Reality There Are Mass Layoffs in Them
This is not a good narrative for Microsoft
Over at Tux Machines...
GNU/Linux news for the past day
IRC Proceedings: Tuesday, July 28, 2026
IRC logs for Tuesday, July 28, 2026
Gemini Links 29/07/2026: Arosa, Tired Tuesday, and Constellation Browser
Links for the day
In IBM, PIPs and RAs (Layoffs) Have Become Almost the Same Thing, Workers 'Expire' With Age (Seniority, Experience) and Empathy is Punishable by Termination
IBM does seem like a dead company
At Microsoft, PIPs Are Sometimes Known as "LITE" (a Silent Layoffs Legal Hack or a Shrewd Workaround to Skirt WARN Act)
Zero "layoffs" to report
Gemini Links 28/07/2026: “Strategies Against Algorithms” and DIYers
Links for the day
"Social Dialogue" With the Man Who Never Faced Real Competition at the European Patent Office (EPO), He Buys the Voters and Eliminates Rivals
Will the "Pretender" write back?
Digital Restrictions (DRM) and Microsoft: What Kills XBox Will Kill Windows Next
Microsoft wrongly and very arrogantly assumed that users would tolerate everything it throws their way
GNU/Linux in Afghanistan Reaches 7%
For many years it was stuck at less than 1%
Greenwashing Corruption With a "Chief Sustainability Officer", Who Infamously Defended Battisetelli's Crimes at the EPO and Petitioned for Him
She was rewarded for conspiring against EPO staff, as usual
What I Explained to Police About Blackmail and Death Threats via Burner Accounts (a Practice Which Generally Constitutes a Crime)
Today I've communicated several times with police
Links 28/07/2026: "People’s Claude Chats Are Publicly Accessible Online" and SpaceX Stock Crashes Like Its Products
Links for the day
UK tech sector missing from democratic process
Reprinted with permission from Daniel Pocock
How Not to Cover Elections (Democracy Relies on Reliable, Complete Information)
Misinformed voters are a recipe for disaster
Microsoft E.E.E. (and "Bait and Switch") Going Exactly According to Plan
That is what they are trying to tell us and the companies that employ us
IBM: An Old Company That Hates Old People
Remember that's coming to Red Hat workers in 2 months
Strict Policy on Violence and Violent Language
This matter is now being escalated to law firms
Avoiding Discrimination Against People With Disabilities
work underway to improve the system which runs the sites
Links 28/07/2026: XBox DRM Doomed Everyone (Cannot Play Anything), Slop (Ponzi Scheme) Being Pinkwashed Now
Links for the day
Gemini Links 28/07/2026: Ethics, GIMP Script-Fu, SMTP Versus Gemini, and Proposal for Better TOFU
Links for the day
To a Sociopath, Ethical People Are Bad People. Don't Fall for It.
If you put sociopaths on a pedestal, the pedestal will break
Improving the Static Site Generator
Our system has fixes triaged
Diversity in Debian
bringing up the topic is the real problem, diversity itself is a taboo subject
GNU/Linux in Brazil. The B in BRIC(S).
the "market share" is assessed to be around 5%
Over at Tux Machines...
GNU/Linux news for the past day
IRC Proceedings: Monday, July 27, 2026
IRC logs for Monday, July 27, 2026